W Niemczech każdy obywatel ma obowiązek zgłoszenia w odpowiednim urzędzie, gdzie aktualnie zamieszkuje. Niemieckie prawo meldunkowe dotyczy również cudzoziemców, a więc także opiekunek osób starszych, przebywających w Niemczech dłużej niż 3 miesiące w roku kalendarzowym. Formalności związane z zameldowaniem się pod adresem zamieszkania w Niemczech są całkowicie bezpłatne.
Opiekunka osób starszych, która przyjeżdża do Niemiec ima już uzgodnioną ofertę legalnej pracy w opiece, wizytę w urzędzie meldunkowym odbędzie zapewne w towarzystwie pracodawcy, warto jednak wiedzieć, gdzie i co będziemy podpisywać.
Urzędy meldunkowe w Niemczech najczęściej znajdują się w ratuszu miejskim. Są tam wydziały do spraw obywatelskich, przy których jest m.in. stanowisko do spraw meldunkowych. Jeżeli opiekunka osób starszych podejmie pracę w opiece w dużych miastach, takich jak Monachium, Stuttgart czy Augsburg, powinna sprawdzić przed wizytą w urzędzie, w jakiej dzielnicy mieszka i gdzie jest właściwy dla niej urząd, ponieważ wydziałów meldunkowych może być kilka w jednym mieście.
Udając się do urzędu w celu zameldowania miejsca zamieszkania, opiekunka osoby starszej musi zabrać ze sobą dowód tożsamości, najlepiej dowód osobisty (w paszporcie nie jest wpisany nasz adres zamieszkania w Polsce, co może pociągnąć za sobą konieczność składania dodatkowo poświadczenia zameldowania). Nie ma obowiązku wykazywania tzw. tytułu prawnego do zameldowania się pod adresem. Zameldowanie opiekunki w mieszkaniu z reguły może odbyć się wyłącznie osobiście. Jedynie opiekunki podejmujące pracę w opiece w Bawarii mogą w niektórych miastach zameldować się listownie. W niektórych urzędach wystarczy również, jeżeli zgłoszenie zameldowania opiekunki osób starszych złoży właściciel mieszkania.
Do formularza meldunkowego opiekunka osób starszych musi wpisać takie dane jak imię, nazwisko, datę i miejsce urodzenia, poprzednie adresy w Niemczech (o ile opiekunka pracowała już legalnie w Niemczech), adres w kraju, z którego pochodzi wraz z nazwą państwa, inne adresy zamieszkania w Niemczech (obowiązują inne przepisy niż w Polsce – można mieć jednocześnie kilka adresów, pod którymi jesteśmy zameldowani), stan cywilny, wyznanie (zadeklarowanie, że jesteśmy wyznania protestanckiego lub katolickiego jest dla opiekunki osób starszych równoznaczne z koniecznością opłacania podatku kościelnego w Niemczech).
Urzędnik, dokonujący czynności zameldowania opiekunki osoby starszej w Niemczech, może skierować ją od razu do innego wydziału, do wydziału ds. cudzoziemców.
Po sprawdzeniu danych wpisanych do zgłoszenia meldunkowego w Niemczech, opiekunka otrzyma od urzędnika poświadczenie miejsca zameldowania Anmeldebestätigung.
Wprowadzenie opiekunki osób starszych do systemu meldunkowego w Niemczech powoduje, że w niedługim czasie od zameldowania się, otrzyma pocztą niemiecki numer identyfikacyjny, pełniący podobną funkcję, jak polski PESEL.
Bardzo istotne jest, aby opiekunka osoby starszej umieściła po zameldowaniu się w Niemczech, na skrzynce pocztowej swoje imię i nazwisko. W przeciwnym razie, adresowana na jej nazwisko poczta, nie zostanie doręczona. Podejmując legalną pracę w opiece w Niemczech, opiekunka musi przyzwyczajać się do przepisów obowiązujących w tym kraju, często odmiennych niż w Polsce.
Używamy cookies