Ofiarami oszustów padają osoby starsze na całym świecie, także w Niemczech (oczywiście nie tam, gdzie pracują opiekunki z Polski). Co najciekawsze, schemat działania wobec seniorów jest bardzo podobny. Okazuje się, że oszustwo, tak jak i starość, nie ma narodowości i przekracza (dosłownie) wszelkie granice.
W Niemczech działa to tak samo jak w Polsce. Oszuści stosują przeróżne metody – przede wszystkim o charakterze typowo kryminalnym, karalnym. A więc wspomniane w tytule oszustwo „na wnuczka” (der Enkeltrick). Starszym ludziom przedstawia się różnego rodzaju historie o nagłej potrzebie, w jakiej znalazł się ktoś z bliskiej rodziny. A to wnuczek miał wypadek i musi szybko zapłacić gotówkę bo straci prawo jazdy, a to potrzebne są pieniądze do uzyskania kredytu na mieszkanie.
Inna sztuczka to „fałszywy policjant” (der falsche Polizeibeamte). Wprowadza się osoby starsze w przekonanie, że muszą oddać gotówkę i kosztowności policjantowi aby uniknąć okradzenia. Do stałej palety oszustw dokonywanych wobec osób starszych należy również „szczęśliwa wygrana”. Wyłudzacze informują, że zostało się wylosowanym do otrzymania rzekomej, wspaniałej nagrody (ein vermeintlicher Gewinn). Aby ją uzyskać trzeba najpierw jednak wpłacić pieniądze. Dalej – metoda na montera (ein dubioser Techniker, Handwerker). Do domu osoby starszej przychodzi oszust przebrany w uniform np. pracownika gazowni, telekomunikacji i okrada ją.
W Niemczech znane są także tanie wycieczki dla osób starszych, często do miejsc kultu religijnego, podczas których wymusza się manipulacją zakup niepotrzebnych przedmiotów o znacznie zawyżonej cenie. Ludzie nie tylko starsi padają ofiarami kieszonkowców (Taschendiebe), są przypadkowo potrącani a w trakcie przeprosin okradani (Remplertrick).
Niemieckie prawo nakłada dużo więcej ograniczeń na handel okrężny i sprzedaż bezpośrednią niż w Polsce. Mimo tego osoby starsze nadal kupują niepotrzebne komplety noży, dywaniki i wiele innych przedmiotów. I podpisują umowy nie czytając ich, wierząc w szczerość sprzedawcy. Jak podaje Hamburgermorgenpost tylko do połowy 2018 roku zgłoszono na policję ponad 2 000 prób oszustwa wobec osób starszych.
Trudno oszacować rzeczywistą skalę problemu. Ofiary oszustw często wstydzą się, że nie wykazały odpowiedniej czujności. Niekiedy też nie zdają sobie sprawy z tego, że zakupienie kilku sztuk identycznych noży to nie była życiowa okazja tylko pospolite oszustwo.
W Niemczech prowadzi się intensywną kampanię informacyjną i ostrzegawczą. Każda osoba starsza, która ma podejrzenia o złych zamiarach np. potencjalnego sprzedawcy, może skontaktować się z policją (tel. 110) lub połączyć się ze specjalnym numerem służącym do ochrony konsumenta (0291/9955-206) przy Bundesnetzagentur.
Ludzi starszych nie tylko ostrzega się ciągle przed oszustami, ale również podejmuje się ciekawe inicjatywy społeczne jak np. Stowarzyszenie „Der Weisser Ring". Ta organizacja już od 1976 wspiera ofiary oszustw, prowadzi aktywną kampanię informacyjno – promocyjną na temat tego jak uchronić osoby starsze przed niegodziwością, jak postępować w przypadku gdy padniemy ofiara oszustwa.
Temat jest ważny i w Polsce i w Niemczech. Możemy sporo nauczyć się w zakresie ochrony naszych bliskich przed oszustami. Na wszystkie wymienione wyżej metody są narażeni seniorzy w Polsce. Oszustwo „na wnuczka”, wycieczki z przymusem zakupów, fałszywy rzemieślnik, nieprawdziwy sprzedawca nieprawdziwych okazji.
W Polsce zaleca się tak samo jak w Niemczech, informowanie policji o nietypowych wizytach, poddawanie w wątpliwość szczęśliwych okazji i dużą ostrożność we wpuszczaniu obcych do domu. Pojawiają się już podobnie jak w Niemczech inicjatywy społeczne, skierowanie do seniorów i ich rodzin, mające ograniczyć wpływ oszustów na osoby starsze.
W ostatnich tygodniach „gorącym” tematem w naszym kraju są m.in. ceny prądu. Starsze osoby zamartwiają się, czy poradzą sobie finansowo, jeżeli wprowadzone będą podwyżki. Chętniej niż zwykle są gotowi otworzyć drzwi komuś, kto oferuje duże oszczędności na energii elektrycznej. Uczymy się od Niemców wielu rozwiązań społecznych i powoli również u nas pojawiają się akcje skierowane na ochronę seniorów. Dla mieszkańców województwa opolskiego, śląskiego i małopolskiego Krajowy Instytut Gospodarki Senioralnej w ramach kampanii „Senior Znaczy Szacunek” przeprowadził akcję ostrzegającą przed fałszywymi sprzedawcami energii. Akcja miała częściowo charakter komercyjny, ale uświadamiała zagrożenia starszym ludziom i ich rodzinom.
Oby i w Polsce i w Niemczech podejmowano jak najwięcej inicjatyw chroniących ludzi starszych przed oszustami. Tylko wspólne, społeczne działanie firm, instytucji i najbliższego otoczenia osób starszych wyśle do lamusa takie oszustwa jak metoda „na wnuczka”.
Używamy cookies